Fújás
2019. október 02. írta: Boér Zsuzsa

Fújás

Tudtad, hogy a helyes légzés nemcsak a beszédprodukciót javítja, hanem a vérkeringést is? Tudtad, hogy csökkenti a fáradtságot, javítja a figyelmet és az emlékezetet?

A fújógyakorlatok a logopédiában alapgyakorlatnak számítanak. Nincs olyan beszédkórkép, amely esetében ne használnánk.

fujas2.jpg

A gyertyafújás volt korábban az alap, de abban az iskolában, ahol tanítottam, tűzriasztó készülék volt, így nem lehetett tüzet gyújtani. Már nagyon régen vettem meg a Fújólottót, amit azóta sem bántam meg, mindennap használom. Borsos árának minden fillérét megérte, tényleg. Ezért aztán nem nagyon voltam kreatív a fújógyakorlatok alkalmazásakor, nem voltam rá motiválva. Mígnem váratlanul meg nem láttam egy képet a Pinteresten egy fújógyakorlatról. Szokás szerint nem jelöltem meg, így soha többet nem bukkantam rá. Fejből, emlékezetem töredékeire hagyatkozva kellett rekonstruálnom a játékot.

Eszközigénye:

  • 5 darab 3 dl-es műanyag pohár (lehet 2 decis is, csak a 3 deciset stabilabbnak ítéltem meg),
  • pingponglabda,
  • egy vizeskancsóban csapvíz,
  • törlőkendő,
  • tálca.

A poharakat egymás mögé, egy vonalba kell helyezni egy tálcára, és színültig kell tölteni őket vízzel. Az első pohár vízfelületére kell helyezni a pingponglabdát, majd el kell fújni azt a legutolsó pohárig. A profik egy fújással elfújják a végéig, az amatőrök pohárról pohárra fújják. Nem egy könnyű feladat, kitartást és önbizalmat igényel.

Általában konyhában játsszuk, mert ez egy vizes-fröcskölős tevékenység. Azért kell a tálca a poharak alá, hogy felfogja a kiloccsanó vizet. Még ha konyhában is játsszuk, akkor is szükség lehet rá, ha pedig fejlesztőszobában, akkor a dolgunk végeztével csak felkapjuk a tálcát, és kivisszük az összes vizes kelléket.

fujas1.jpg

A poharakat azért kell színültig tölteni vízzel, mert a vízfelületen csak így tudjuk továbbfújni a pingponglabdát a következő poharak valamelyikére. Ha nincs elég víz a pohárban, akkor ráfújás során a pingponglabda nem gurul át a következő pohárra, hanem bennmarad a pohárban, körkörösen pörögve. Ha viszont elég vizet öntünk a pohárba, a fújás során a labdával együtt a víz is ki fog fröccsenni. Meg kell tartani a vízszintet, a partik között folyamatosan pótolni kell a vizet a tálca mellé helyezett kancsóból. Bár nem jellemző, azért előfordul, hogy a gyerek ruházata is vizes lesz, nem árt a körültekintés.

Nagyon mókás játék, sokat vidámkodunk közben. Persze gyakran kirepül a pingponglabda a szobába, miközben fejlődik a fújástervezés-szervező képességünk.

Házi feladatnak is adhatjuk, szívesen csinálják gyerekek, szülők egyaránt. Nézzétek meg a videót, ami játék közben készült:

 

 

 

Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedia-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr4515189518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása