A logopédia hálójában – logopédia távoktatás lépésről lépésre
2020. március 15. írta: Boér Zsuzsa

A logopédia hálójában – logopédia távoktatás lépésről lépésre

Rendkívüli napokat élünk. Ilyen járványügyi helyzet 100 éve nem volt. Hiába vagyok ennek tudatában több hete, az emberben csak akkor realizálódik, ha a saját bőrét viszi a vásárra. Több éve már Skype-on tanítom külföldre szakadt honfitársaimat. Soha nem gondoltam volna, hogy tömegesen fogok gyermekeket ellátni online felületen. Pedig most ennek jött el az ideje. Ebben a bevezető cikkben a tapasztalataimról fogok írni pár sort, hogy segítsem azokat a kollégákat, akiknek még nem állt módjukba kipróbálni magukat ebben a formában. Először is, minden eszköz és önbizalom kérdése. Semmivel sem nehezebb, mint a kontakt óra.

123skype7.jpg

Korábban még el lehetett filozofálgatni azon, hogy szeretnénk-e egyáltalán az online jelenlétet, de úgy tűnik, manapság nincs választásunk – ez az egy lehetőségünk maradt. A járvány, az egészségügyi intézkedések felülírták a preferenciáinkat. Most már muszáj helytállnunk.

Hol?

Az interneten: Facebook, Messenger, Skype, Viber, Discord és még megannyi más helyen.

Mivel fejlesztünk?

Elsősorban a személyiségünkkel és a szaktudásunkkal.

Eszközök: Számítógépek, tabletek, okostelefon, érintőceruza stb.

Digitális tartalmak: (Okosdoboz, LearningApps stb.), blogok, portálok.

Fülhallgató/fejhallgató. Általában kevesen szeretik viselni, de nagyon hasznos! Segít áthidalni a távolságot, pontosítja a hallást, a beszédhanghalláshoz, beszédészleléshez, fonológiai tudatosság fejlesztéséhez nélkülözhetetlen. Nélküle visszhangzik, zúg, torz lehet a hangminőség. A minőségromlást főleg a Kínával a való kapcsolat során érzékeltem. De tény az is, hogy a járvány kezdete óta hibátlan az Internet minősége. Ha a tanuló nem is igényli a fülhallgatót az órája során, gondolnia kell ránk, oktatókra. Mi nem egy órát ülünk a gép előtt, hanem fél napokat.

Milyen formában fejlesztünk:

Elsősorban egyszemélyes helyzetben, de elképzelhető kiscsoportos fejlesztés is.

Milyen korosztályt fejlesztünk:

Önállóan, face to face terápiában csak iskolásokat. Az ovisoknál kell lennie egy koterapeutának a szülő személyében. Ő a mediátor, ő ismétli el, magyarázza meg és készíti elő a feladatokat. Magyarul, működésbe lépteti az elméleti elképzeléseinket. Egyben betanítódik, és szakszerűen tud gyakorolni a gyerekével.

123skype8.jpg

Mikor preferáljuk az online fejlesztést?

Ha fizikai akadálya van a személyes kapcsolattartásnak, például kivándorlás estében. Vagy most, amikor járványveszély miatt bezártak az iskolák. A többségünk nem beteg, ereje teljében van, viszont mozgástere korlátozott. Ez sok feszültség forrása lehet, ezért érdemes jól beosztanunk és kitöltenünk a napunkat. Képességfejlesztésre kifejezetten jó lehet ez az időszak, mert máskor amúgy is agyonterheli a gyermekeket az iskola és a rengeteg különóra.

Mit tegyen, aki még soha nem tett ilyet?

Vágj bele! Ne most akard az informatikai tudásodat felturbózni, ne most akarj játék- és fejlesztőanyag-gyűjteményeket az egyik óráról a másikra összedobni. Vágj bele bátran, és lépésről lépésre haladj.

Keress egy arra alkalmas videokommunikációs szoftvert. Én Skype-pal kezdtem, annál is maradtam, bár volt egy rövid kitekintésem a Messengerre (jobbnak tűnt), de hiába, a szokás hatalma.

Egyeztessetek email címet, beszéljetek meg időpontot.

Meddig tartson egy Skype fejlesztés? Szerintem ne haladja meg a 30 percet, legyen inkább heti 2 alkalom. A távolság, a kontakthiány és az eszközök nehezítettsége mind-mind fárasztják az embergyereket is. Ha hosszabb ideig tartana, akkor jobban variáljuk a feladatokat, hogy ne legyen unalmas.

123skype9.jpg

Kínában élő tanítványom mutatja be a testhőmérsékletét

 

Az óra elkezdése előtt.

Én szombat délelőtt Skype-olok, ezért legkésőbb péntek este elküldöm a feladatokat és az eszközigényt. Megkérem a szülőket, hogy nyomtassák ki, ha kell. Mivel azok a tanítványok, akikkel ezidáig Skype-oltam vagy Kínában laktak vagy messzi európai vidékeken, ezért én mindenkinek beszereztem vagy beszereztettem a patológiához tartozó munkatankönyvet. Ez az alap, ebből mindig lehet dolgozni, hozzá válogatom alkalmanként az adekvát kiegészítő feladatokat.

Ehhez járulnak artikuláció terápia esetén még kiegészítő gyógyászati segédeszközök: spatula, gumikesztyű, fogpiszkáló, kézitükör, víz, szívószál, korongok, lufik stb.

Óra után megy az összefoglaló a tapasztalatokról, meddig jutottunk el, mi a teendő a következő órán. Mivel a szülő gyakran nincs jelen, általában velük emailben kommunikálok, ott írom meg a házi feladatot.

Hol találkozunk a Skype képernyőjén:

Bal felső sarokban van a partner neve, alatta az időmérő. Ott ellenőrizhetjük, hogy hol járunk éppen a tanóra során. A jobb felső sarokban, balról-jobbra van egy ikon a híváselrendezésre, a középső a további személyek hozzáadása a csevegéshez, meg a kis képernyőben a terapeuta élőben.

123skype2.jpg

Jobb alsó sarokban van egy fényképezőgép, amivel rögzíteni lehet a terapeuta és páciens együttes közös pillanatnyi állapotát. Gyakran használom, ha a gyereknek fel akarom hívni valamire a figyelmét (megmutatom, hogy mit csinált jól, miben kell fejlődnie).

123skype3.jpg

Középen, lent szintén van 3 gomb, balról jobbra: mikrofon, kamera, ki- és bekapcsoló gombok.

123skype1.jpg

A jobb alsó sarok a legizgalmasabb mind közül. Balról jobbra van egy Beszélgetések ikon, ide írhatom be az utasítást, gyakorlandó szavakat, a feladat oldalszámát, a megjegyzést, de ide mentődnek el a készített fotók is.

A következő, talán legfontosabb ikon a képernyőkép megosztása, ez arra szolgál, hogy ugyanazokat a dolgokat lássuk, a gyermek tudjon az általam megosztott dokumentumon dolgozni (képeket megnevezni, letapsolni, hangot azonosítani stb.).

123skype6.jpg

A harmadik gomb az emojik, ezeket szoktuk egymás motiválására, jutalmazására használni. A gyermekek nemcsak kapni, de adni is szeretnek. Soha annyit nem jutalmaznak, mint a Skype-os foglalkozások során. Ha jó órát sikerült tartanom, mindig küldenek egy vicces GIF-et, vagy egy pár jó sort. A negyedik a három pontra kattintva tudunk online felvételeket készíteni az óráról, ezek a felvételek is a csevegésben érhetőek el.

123skype5.jpg

A chat ablak jobb alsó sarkában egy fájlkezelő ikonja van, onnan férek hozzá villámgyorsan a dokumentumaimhoz, amelyeket megosztani szándékozom. Mellette jobbra három pont egy adminisztrációs felületet jelez. Itt lehet beütemezni, előjegyezni a hívásokat, partnereket keresni, az átutalást villámgyorsan elintézni.

123skype4.jpg

 

Hamarosan folytatódik: artikuláció és Skype

 

Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedia-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr8315524332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása