Egy kopasz kukac kedvenc versei – könyvajánló
2021. augusztus 13. írta: Boér Zsuzsa

Egy kopasz kukac kedvenc versei – könyvajánló

Fung Emíliát a hazai logopédusoknak nem kell bemutatni. Ő egy nagy teherbírású, neves logopédus, aki azon kívül, hogy fejleszti a gyermekeket, sok mindennel foglalkozik: előad, továbbképzést tart, aktív részt vállal az online szakmai közösségekben, szakmai könyvet ír, podcastot csinál stb. Egy modern, komplex személyiség, komplex tevékenységi körrel.

A most megjelenő, Egy kopasz kukac kedvenc versei című könyve már a harmadik. Az első kettőt társszerzővel, Kovács Andreával jegyzi: Mackógyógytorna a beszédébresztésért, Mackógyógytorna a helyes nyelésért. Mindkét könyv innovatív és egyedülálló a maga nemében, nemcsak a témaválasztásában. A beszédindítás-, nyelvlökéses nyelés terápiák, bár már korábban is léteztek, az előző évtizedben kerültek fókuszba, újultak meg és terjedtek el.

127kopaszkukac_macko1.jpg 127kopaszkukac_macko2.jpg

A legnagyobb újdonság a terápiás könyveikben az volt, hogy bár a mozgásterápia fontos és szükséges koterápiája a logopédiai terápiának, de a szakemberek általában egymás mellett (legtöbbször fizikailag távol) végzik a tevékenységüket. Emiék viszont teammunkában gondolkodtak, egy terápiás órát úgy dolgoztak ki, hogy abban a beszéd és mozgás fejlesztése egyenrangú félként jelent meg, konkrét explicit leírással és számszerűsített feladatokkal, gyakorlatokkal, meghatározott eszközkészlettel, mindenki számára érthető, strukturált módon. A látszólag egyszerű, jól átlátható könyvek mögött hatalmas szakmai tudás, hosszú gyakorlat, nagy rendszerező képesség áll, egyszóval szakértelem.

A nyári uborkaszezonban megjelenő új könyve, az Egy kopasz kukac kedvenc versei egy figyelemkoncentrációs és artikulációs feladatgyűjtemény. A könyv megjelenése nagy meglepetésként ért, és örültem is az időzítésnek, mert mikor máskor lenne ideje egy elfoglalt logopédusnak új szakirodalom megismerésére, mint a nyári szünetben.

127kopaszkukackonyvborito.jpg

A kis könyvecske grafikai, szerkesztési stílusában az első két könyvéhez hasonló, ízléses, jól szerkesztett, a gyermekek igényéhez igazodó grafikákkal. A versekhez kapcsolt feladatok játékosak. Az egész könyv külső-belső tartalmát figyelembe véve nagyon letisztult, modern, európai, külföldi szakirodalmak forgatásakor tapasztalt igényességgel készített. Funkcióját tekintve egy tankönyv, verseskönyv és munkafüzet ötvözete, ami összefoglalja Emi artikulációs terápiás óráin szerzett tapasztalatait.

A könyvbe belelapozva rögtön azt érzi az ember, hogy a könyv szerzője nagyon szereti, amit csinál. A hangok gyakorlását segítő versrészletek mindegyike igényes irodalmi mű, túlmutat a hangok gyakorlásán, kultúrát közvetít a gyerekek és a szüleik felé. Vagy kedvességükkel vagy humorukkal, vagy ritmusukkal vonnak be a bűvkörükbe egy pillanat alatt.

És akkor következzen néhány szó a kapcsolódó feladatokról:

A didaktika bevezet a korrekt verstanulás módszertanába, hangsúlyozva a verstanulás, és általában a gyakorlás fontosságát. A verstanulás a szép kiejtésen túl a verbális emlékezetet és a szókincset is fejleszti. Külön feladat van az explicit szóhasználat stimulálására. A szerző kiemel egyes szavakat, amit a gyermeknek el kell magyaráznia, ezzel favorizálja a beszédfejlesztést (szómagyarázat, körülírás, szinonimakeresés, asszociációs kapcsolatok létrehozása), és egyben a beszédértést is fejleszti, tudatosítja. Rátanítja a gyermeket, hogy felismerje, kiemelje adott szövegekből a szavakat és magyarázatot keressen rá. Fontos kompetencia lesz ez majd az iskolai tanulás során.

127kopaszkukac1.jpg

A versmondást a bevésés után mozgással, ritmizálással kapcsolja össze, hiszen a korai gyermekfejlődés során fontos szerepe van a mozgásnak a tanulásban – a gyerekek pedig örömmel mozognak, szívesebben végzik ilyen formában a feladatokat. A verseléshez hozzákapcsolt mozgás észrevétlenül teszi komplexszé a feladatot, fejleszti a megosztott figyelmet és a munkamemóriát, mert úgy kell az emlékezetünkben megtartanunk és előhívnunk információkat, hogy közben más műveleteket is végzünk. Vannak könnyebb feladatok, mint például „manójárással mondd a verset!”, de vannak bonyolultabbak is. Vagy azért, mert nehezebb mozgásformát igényelnek (egyensúly, komplexebb mozgáskoordináció), vagy a párhuzamos ritmusgyakorlatok miatt.

A könyv tartalmaz feladatokat a fonológiai tudatosság fejlesztésre is (szótagolás, hangokra bontás, magánhangzók tudatosítása, hangkiemelés stb.), ami, mint tudjuk, a ritmusészlelés mellett az egyik legfontosabb képesség az olvasás-, írástanuláshoz.

A különböző hangokhoz kapcsolódva egy-egy feladatcsokrot találunk, ennek az 5 feladatnak nagyjából azonos a struktúrája. A szerző gondolt a grafomotoros fejlesztésre, a vonalvezetésre is a feladatcsokor végén, de ki is lehet színezni a versekhez tartozó illusztrációt, ami mind az artikulációt, mind a vonalvezetést fejleszti.

127kopaszkukac2.jpg

Senkit se riasszon vissza, amiket a könyvben szereplő játékos feladatok hasznosságáról, tudományos hátteréről írtam, laikusok is nyugodtan használhatják. Manapság nem kevés azoknak a szülőknek, leginkább anyukáknak a száma, akik nem bízzák a véletlenre gyermekük anyanyelvi nevelését, számukra is kiváló kiadvány az Egy kopasz kukac kedvenc versei, de az óvodai nagycsoport anyanyelvi- vagy iskola-előkészítő foglalkozásaira is hasznos lehet a gyűjtemény. Ajánlom még a kiadványt a többnyelvű gyermeket nevelő szülők és szakemberek figyelmébe is. Nemzetközi iskolákba jól jöhet a magyar mint anyanyelv tantárgy tanításához, de nem elképzelhetetlen, hogy fontos szöveggyűjtemény lehet a magyar mint idegen nyelv tanításához is.

Bár nyár van, amikor a fejlesztőórák nagy része szünetel, egy r hangot gyakorló csoportos Skype órán a Nemes Nagy Ágnes: Lila fecske című versét és a hozzá kapcsolódó feladatokat vettem elő. Fontos volt számomra, hogy megkérdezzem a leginkább érintetteket, a gyermekeket is a könyvről. Nagyon tetszett nekik, a verset Emi útmutatása alapján gyorsan megtanulták, nagyon viccesnek találták, feldobta a szokásos rutinunkat. A feladatok adagolása jó volt, pont annyi, mint amennyit egy órán a gyermekek meg tudnak csinálni, és még nem válik unalmassá számukra. Tetszett nekik az r hang kiemelése a szavakból, szemmel látható volt az érdekfeszítő figyelem, amit tanúsítottak, hogy jól kihallják az r hangot és helyesen is fonálják a megfelelő időben. A szerző nemcsak a célt tartotta szem előtt a feladatok összeállításánál (hogy begyakoroltasson egy hangot), hanem látszik, hogy jól ismeri azokat a gyermekeket is, akik számára a könyv készült. Minden olyan feladat, ami tetszik a gyermekeknek, fenntartja a motivációjukat is a gyakorlásra, valamint gördülékennyé, jó hangulatúvá teszi az óra menetét. Ez a lényeg.

Fung Emília: Egy kopasz kukac kedvenc versei
(2021. magánkiadás)
Könyvleírás

Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedia-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr6716658784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása