Mik segíthetik egy ADHD-s gyermek mindennapjait?
2019. január 06. írta: Boér Zsuzsa

Mik segíthetik egy ADHD-s gyermek mindennapjait?

Ötletek tanároknak (de szülők is nyugodtan elolvashatják)

Közvetlen előzmény: A hiperaktivitás és az alvás

Ma már tudjuk, hogy nincs csodaszer az ADHD-s gyermek fejlesztéséhez. Nem lehet egy oldalról megfogni a problémát. Az ilyen gyermekekkel kapcsolatban álló minden szakembernek, legyen az fejlesztő, pedagógus vagy orvos, a saját érdekében folyamatosan kell bővítenie az eszköz- és ötlettárát az ADHD-s gyermekkel való harmonikus együttműködés, a gyermek és a saját jóléte érdekében. Fontos dolog az ötletek megosztása, mert egyikünknek ez működik, a másikunknak az, mindig van új a nap alatt, és néha az apró változtatások hozzák meg a csodát.

117adhd3.jpg

Tervezés, szervezés, feladatmegoldás, tanulás

  • Az órarendet a gyermek asztalára ragaszthatjuk. Írjunk minden tantárgyat más-más színnel és használjunk piktogramokat is.
  • Az órarendben használt, tantárgyakat jelölő színek egyezzenek meg a gyermekek füzetborítójának a színével. Például, ha a matematika kékkel van beírva az órarendbe, akkor a matekfüzet borítója is legyen kék.
  • A dolgozatok során csökkentsük a feladatok számát.
  • Használjunk magas asztalt, és engedjük a gyermeket állva dolgozni. Az ADHD-s gyermekeknek lehet 2 asztala az osztályteremben, egy magas asztal az írásbeli feladatokhoz, és egy olyan asztal, mint a többi gyermeknek van, ahol az iskolai felszerelését tárolja.

117adhd1.jpg

  • Használják az okostáblát. A gyermek egy speciális tollal ír a táblára, amit a számítógép azonnal felismer és rögzít. A tanár hívja ki gyakran az ADHD-s gyermeket, kedvelni fogja. Csak figyelni kell, nem szabad hosszú időre magára hagyni az osztály előtt, keretbe kell foglalni a tevékenységét, különben elkezdhet bohóckodni, és hamar feldobja az osztálytársai hangulatát (közelmúltban megtörtént eset).
  • Legyen egy időzítő (homokóra, telefonos időmérő stb.) is a gyermek padján, ami segíti a tájékozódásban (az idő strukturálásában), abban, hogy mennyi ideje van még hátra a feladat befejezéséig. Nem fog végtelenül hosszú időre nyúlónak tűnni a feladatmegoldásra szánt idő. Nem veszi el a gyerek kedvét már előre a feladatmegoldástól, hogy azt gondolja, hogy egész órán dolgozni fog a feladattal.
  • A tanár jelöljön ki minden hétre egy segítőt a gyermek mellé (titkárt vagy titkárnőt), aki segít a gyermeknek lejegyezni a házi feladatait, hogy biztosak legyünk benne, hogy jól lett rögzítve. A mi sulinkban blogot vezetnek a tanárok, ide is felkerül a lecke, de az e-naplóban is fellelhető a felső tagozatban.
  • Használtassunk az ADHD-s gyermekekkel egy zsebnaptárt a házi feladatok feljegyzéséhez is. Vigyázat, a naptárban való tájékozódásban jártasságot kell szerezni, előzetesen be kell gyakoroltatni a gyermekkel.
  • Rögzítsük a gyermek asztalához a tollat, vonalzót, radírt (hosszú madzagon), így nem fogja órákig keresgélni a padjában, a táskájában, a pad alatt, a haverjainál. Vagy akár az összes eszközét is össze lehet kötni, ahogy ez az anyuka tette.

117adhd2.jpg

  • Nevezzük ki az ADHD-s gyermeket az osztály postásának, őt használjuk információátadásra (például: reggel elküldhetjük az iskolatitkárhoz a hiányzók névsorával).
  • Amikor a gyermek nagyon szeretne mozogni, de az nem lehetséges, adhatunk a kezébe egy stresszlabdát vagy valami babrálásra használatos kütyüt. A másolás nagyon fárasztja és untatja a hiperaktív gyermekeket. Folyton eltévednek a másolandó szövegben és kétszer másolják le ugyanazt. A stresszlabda a zsebben másolás közben is nyomkodható. Ha a gyermek nem tudja befejezni tanórán a másolást, a tanár segíthet neki és befejezheti (leírja helyette) vagy beragaszthat egy fénymásolatot. Én mindenképpen hagynám, hogy a gyerekek használhassák az okostelefonjukat, például a táblán lévő információk lefotózására, amik nem kerültek bemásolásra a füzetbe.
  • Olvasni általában gyorsan olvasnak a hiperaktív gyermekek, csak gyakran megváltoztatják a szavakat (mást olvasnak), így nem sokat értenek meg a szövegből. Érdemes velük összefoglaltatni egy olvasmány tartalmát, persze, miután már átbeszéltük az osztállyal, egy végső összefoglalás miatt.
  • A fejszámolás a legnehezebb számukra, mert elfelejtik a számot, amit meg kellett volna jegyezni vagy a maradékot (a munkamemóriájuk gyenge). Ne szólítsuk fel az osztály előtt őket erre a célra. Vagy hagyjuk őket segédeszközt használni, például lejegyezni a feladatokat egy papírra és utána fejben összeadni.

A viselkedés szabályozást segítő ötletek:

  • Ha sokat izeg-mozog a gyermek és nem figyel, akkor a tanár megérinti a saját füleit, így jelezve a gyermeknek, hogy le kell nyugodjon.

117adhd4.jpg

  • Előfordul, hogy a jelzés nem elegendő a gyermek lenyugtatására, ilyenkor engedjük ki, hogy fusson egy kört. Az ablakból kövessük a gyermek tevékenységét az udvaron. Néha két körre is szükség lehet. Például a szünet utáni visszatérés alkalmával. Az ADHD-s gyermek végre kimehet a barátaival játszani, erre csöngetnek és be kell mennie az osztályba. Ezeket a pillanatokat nehezen éli meg. Ilyenkor hagyjuk még egy-két kört futni visszatérés előtt.

A kanadai École de la Paix (Repentigny, Québec) iskolában épített szupermotoros pálya túlmozgásos gyerekek részére

Én 2. osztályos ADHD-s tanítványaimat azzal motiválom jobb tanulásra és viselkedésre, hogy az óra utolsó 10 percében kiviszem az ovisok hiper-szuperül felszerelt udvarára játszani (ahova egyébként nincs is bejárásuk). Hát ezért mindent, de mindent megtesznek, nagyon menőnek érzik a helyzetet. Sajnos az éppen idegen nyelvet tanuló osztálytársaikat megeszi a sárga irigység, és gondolom, mikor észreveszik a kis barátaikat az udvaron, rohamosan romlik a figyelmük minősége.

A budapesti Lycée Français óvodájának udvara

117adhd5.jpg

Javasoltam a kolléganőnek, hogy tartsanak velünk, ők is csatlakozzanak hozzánk az udvaron. Ezért is érdemes jó kapcsolatot ápolni a kollégákkal, így elsőre nem az jut eszükbe, hogy megtiltsák nekem az udvaron való játékot (kitiltsanak), még akkor sem, ha nekik átmenetileg kényelmetlenséget is okoz a mi jólétünk. ADHD-val kapcsolatban nagyon fontos a diplomácia, gyakran és minden szinten művelni kell. Nekem ez nem könnyű feladat!

  • Bátorítsuk, hogy indulatszavakkal helyettesítse az ADHD-s gyermek a káromkodást. Ejnye! A fene egye meg! Szoktassuk rá a használatukra, ne egyből büntessünk.

Az Agatha Raisin könyvekből tanultam egy káromkodást, ami most a kedvencem lett: Snakes and bastards! Ezt a kollégáknak és szülőknek ajánlom, persze akkorra, amikor senki nincsen hallótávolságban.

  • Vezessünk be egy kapcsolattartó füzetet, ami a szülő és tanár között ingázik. A tanár előírja, hogy milyen viselkedést vár el a gyermektől az iskolában, és ugyanezt a viselkedést kell otthon is elvárni a gyermektől. A tanár naponta jelzi a szülő felé a gyermek viselkedését. Zöld matrica, amikor minden rendben volt. Narancssárga matrica azt jelzi, hogy a gyermek megpróbálta a legjobbat kihozni magából, de kicsit eltévedt. Piros, ha a viselkedése nem volt elfogadható. Hasonló füzetet vezetünk be otthonra is, határidőnaplót érdemes beszerezni erre a célra. Az otthoni változatban az órák helyére a tevékenységet írjuk. Reggeli tevékenységek: ébredés, reggeli, tisztálkodás, iskolába menet. Esti tevékenységek: hazafelé az iskolából, szabadidő, vacsora, fürdés, lefekvés. Az óvodában használt füzetben a következő tevékenységeket tüntessük fel: érkezés az óvodában, összegyűlés a szőnyegen, foglalkozások, tisztálkodás, mozgás, játék az udvaron, az ebédlőben, pihenés, közlekedés az óvodában. Általános iskolában használt kapcsolattartó füzetbe a következők kerülnek: szünetben az udvaron, sorban állás, visszatérés az osztályban, berendezkedés a tanulásra, a tanórán való viselkedés, étkezés stb. Amikor nincs egyetlen piros pötty sem beragasztva (2-3 narancs színű matrica engedélyezett naponta), akkor a gyermek a lap aljára ragaszthat magának egy matricát, például egy dínósat, ha kedveli a dinókat. Amikor egy hét alatt a gyermeknek mind az otthoni, mind az iskolai füzete tele van zöld jelzéssel, akkor választhat egy hétvégi tevékenységet magának, például biciklizés, uszoda stb.
  • Inkább jutalmazzunk, mint büntessünk. A gyermekek jócselekedeteiért járjon egy bónusz, amit egy előre elkészített jutalmazási listáról választ ki a gyermek: elmesélhet az osztálynak egy vicces történetet, kiválaszthat magának egy neki szimpatikus foglalkozást, bevihet az iskolába otthonról egy szokatlan tárgyat, ő lehet a tanár egy negyedóráig, lehet joker is (váratlan, meglepetésbónusz).
  • ADHD-s gyermektől feszültséget ne vegyünk át! Helyette mi sugározzuk rájuk a nyugalmat! (Nem könnyű megtanulni, de gyakorolható, fejleszthető.)
  • Az ADHD-s gyermekek nagyon szeretik a kézműves foglalkozásokat, gyakran vannak jó ötleteik, kreatívok, csak a kivitelezésben igényelnek segítséget (a művelet lépésekre való bontása, a tevékenység befejezése, pontosság, igényesség stb. nem erős oldaluk)

A folytatásban:

Ötletek ADHD-s gyermekek szüleinek (de tanárok is nyugodtan olvashatják)

 

Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedia-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr6414538294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása