Hamarosan kezdődik a tanév. A tanárok többsége már lélekben vagy konkrétan is készülődik a 2022/2023-as tanévre. Jómagam Matthew Dicks 21 tétel a szerelemről című könyvét olvasom, amit egy szívemnek kedves valaki ajánlott. El is kezdtem olvasni, majd letettem, és azt mondtam: szörnyű, nem folytatom. Majd másnap reggel folytattam, és vissza is vontam a korábbi állításomat.
Jelenleg nagyon élvezem. Mikor elérkeztem odáig, hogy a főhős elképzeléseit olvastam a tanársággal kapcsolatosan, akkor már tudtam, hogy ezeket megosztom veletek is, kedves olvasók. Konkrétan az 5. elképzelés győzött meg, mely így szól:
„A tanároknak rendszeresen kell írniuk és olvasniuk ahhoz, hogy hatékonyan taníthassanak írni és olvasni.”
De érdemes a többi elképzeléssel is megismerkedni, mert bár enyhén közhelyesek, de mégis a leghasznosabb megállapítások, amelyekről didaktika órán nem sokat hallhattunk.
- Ha nem adsz a gyerekeknek valami hiteles érvet, hogy miért tanuljanak, meg sem érdemes tartanod az órát.
- A leghatékonyabb eszköz, hogy megbecsüld a gyermek fejlődését, a teljes őszinteség.
- Amikor fegyelmezésre kerül a sor, csak olyasmit mondhatsz, amit hajlandó vagy meg is tenni.
- Egy óra megtervezésének első lépése, hogy kitalálod, hogyan tudnád szórakoztatóvá tenni a gyermekek számára.
- A tanároknak rendszeresen kell írniuk és olvasniuk ahhoz, hogy hatékonyan taníthassanak írni és olvasni.
- A gyerekek hangját sokkal gyakrabban kellene hallani, mint a tanárokét.
- A tanároknak egyenlő partnerként kell tekinteniük a szülőkre a gyerek oktatása során.
- Ha a diákok nem nevetnek az órád alatt legalább egyszer, kudarcot vallottál (a kedvencem).
- A legfontosabb leckéknek, amit a tanároknak meg kell tanítaniuk, gyakran semmi közük a tudományhoz.
- A legjobb adminisztrátorok (helyesen inkább: iskolai vezetők – a szerk.) megértik, hogy a tanárok jobban értenek a képzésekhez, mint ők valaha is fognak.
- Egy osztályteremben az idő nagyobb érték, mint bárhol a világon. Ne vesztegess el egyetlen pillanatot sem.
- Szinte lehetetlen túl magas elvárásokat támasztani a diákokkal szemben (ezzel vitatkoznék, de bár úgy lenne).
- A tanári hatékonyság egyetlen, legfontosabb mércéje, hogy a diákjaik minden áldott nap szívesen indulnak el az iskolába.
Majd a főhős igazsága, önmaga számára:
Lehettem volna jó tanár. Jó tanárnak kellett volna lennem. Azt hittem, könnyű lesz tanítani, ezért vallottam kudarcot.
(A teljesség kedvéért azért hozzátenném, hogy a könyv szerzője valójában egy tanár)
Matthew Dicks: 21 tétel a szerelemről (Libri, 2021, 392 o.)
Boér Zsuzsa
A könyv szerzője (fotó: Karin Gunn)
Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:
|