„Elképzeléseim a tanársággal kapcsolatban”
2022. augusztus 18. írta: Boér Zsuzsa

„Elképzeléseim a tanársággal kapcsolatban”

Hamarosan kezdődik a tanév. A tanárok többsége már lélekben vagy konkrétan is készülődik a 2022/2023-as tanévre. Jómagam  Matthew Dicks 21 tétel a szerelemről című könyvét olvasom, amit egy szívemnek kedves valaki ajánlott. El is kezdtem olvasni, majd letettem, és azt mondtam: szörnyű, nem folytatom. Majd másnap reggel folytattam, és vissza is vontam a korábbi állításomat.

128konyv1.jpg

Jelenleg nagyon élvezem. Mikor elérkeztem odáig, hogy a főhős elképzeléseit olvastam a tanársággal kapcsolatosan, akkor már tudtam, hogy ezeket megosztom veletek is, kedves olvasók. Konkrétan az 5. elképzelés győzött meg, mely így szól:

„A tanároknak rendszeresen kell írniuk és olvasniuk ahhoz, hogy hatékonyan taníthassanak írni és olvasni.”

De érdemes a többi elképzeléssel is megismerkedni, mert bár enyhén közhelyesek, de mégis a leghasznosabb megállapítások, amelyekről didaktika órán nem sokat hallhattunk.

  1. Ha nem adsz a gyerekeknek valami hiteles érvet, hogy miért tanuljanak, meg sem érdemes tartanod az órát.
  2. A leghatékonyabb eszköz, hogy megbecsüld a gyermek fejlődését, a teljes őszinteség.
  3. Amikor fegyelmezésre kerül a sor, csak olyasmit mondhatsz, amit hajlandó vagy meg is tenni.
  4. Egy óra megtervezésének első lépése, hogy kitalálod, hogyan tudnád szórakoztatóvá tenni a gyermekek számára.
  5. A tanároknak rendszeresen kell írniuk és olvasniuk ahhoz, hogy hatékonyan taníthassanak írni és olvasni.
  6. A gyerekek hangját sokkal gyakrabban kellene hallani, mint a tanárokét.
  7. A tanároknak egyenlő partnerként kell tekinteniük a szülőkre a gyerek oktatása során.
  8. Ha a diákok nem nevetnek az órád alatt legalább egyszer, kudarcot vallottál (a kedvencem).
  9. A legfontosabb leckéknek, amit a tanároknak meg kell tanítaniuk, gyakran semmi közük a tudományhoz.
  10. A legjobb adminisztrátorok (helyesen inkább: iskolai vezetők – a szerk.) megértik, hogy a tanárok jobban értenek a képzésekhez, mint ők valaha is fognak.
  11. Egy osztályteremben az idő nagyobb érték, mint bárhol a világon. Ne vesztegess el egyetlen pillanatot sem.
  12. Szinte lehetetlen túl magas elvárásokat támasztani a diákokkal szemben (ezzel vitatkoznék, de bár úgy lenne).
  13. A tanári hatékonyság egyetlen, legfontosabb mércéje, hogy a diákjaik minden áldott nap szívesen indulnak el az iskolába.

Majd a főhős igazsága, önmaga számára:

Lehettem volna jó tanár. Jó tanárnak kellett volna lennem. Azt hittem, könnyű lesz tanítani, ezért vallottam kudarcot.

(A teljesség kedvéért azért hozzátenném, hogy a könyv szerzője valójában egy tanár)

Matthew Dicks: 21 ​tétel a szerelemről (Libri, 2021, 392 o.)

Boér Zsuzsa

128konyv2.pngA könyv szerzője (fotó: Karin Gunn)

 

Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedia-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr7917910749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása