Meseszövés – Távoktatás mesejátékkal
2020. április 19. írta: Boér Zsuzsa

Meseszövés – Távoktatás mesejátékkal

Az egyik Okoskaland játék (Dobj, és mondj egy történetet!) mintájára készítettem el a Meseszövés játékot, mely távoktatásban is használható, olvasni még nem tudó, nyelvi zavart mutató gyermekekkel.

meseszoves3.jpg

A játék célja: helyes mondatalkotás, a mondat információtartamának és komplexitási fokának a növelése.

A megcélzott nyelvi szintek: morfológiai, szintaktikai.

Kognitív szint: vizuális figyelem, munkamemória (téri vizuális vázlattömb), verbális emlékezet, vizuális-verbális keresztcsatorna, érzelmek felismerése.

Hat dobókockával dobunk, és tartozik a játékhoz egy táblázat (itt letölthető, változtatható képekkel, Word dokumentumban).

A dobókockák dobását ennek az oldalnak a megnyitásával lehet szimulálni:

https://www.random.org/dice/?num=6 (dobáshoz a Roll Again gombra kell csak kattintani)

Ilyen módon tudod próba-szerencse alapon, dobókockákkal kiválasztani a történetedhez szükséges képeket.

meseszoves2.jpg

Az egyik (függőleges) kritérium: a nyelvi kategóriák (számnév, melléknév, főnév, ige, időhatározó, helyhatározó).

A másik (vízszintes) kritérium a dobókockák számképei.

A játék menete:

Dobunk a hat dobókockával, majd egyenként kiválasztjuk a számokhoz tartozó fogalmakat, oszlopról oszlopra haladva. A kidobott szavakat megjegyezve, folytatjuk mindaddig, míg mindenki megtalálja a saját meséjét (jelen esetben egy mondatot, de bármeddig lehet folytatni a töténetet).

A képeket értelmezni kell, meg kell találni a jó szavakat hozzá, majd meg is kell jegyezni, mindaddig, amíg be nem fejeződik a mese (mondat), és tartalmat nem nyer.

Kezdők részére (fiatalabb gyermekeknek, vagy azoknak, akinek emlékezeti problémái vannak) a kidobott képeket lehúzhatjuk sorban a piros vonal alá, ez segíthet a történet elmesélésben. A mese végén a képeket vissza lehet helyezni a helyükre.

Példajáték: 4, 4, 1, 6, 1, 4 – mese: Sok dühös manó tűnik el ősszel az óvodában.

meseszoves1.jpg

Játékváltozat: Tőmondatok alkotásához a 3-4 oszlopokban szereplő képekkel játszunk, majd fokozatosan vesszük hozzá a 4., 5. oszlop szavait.

Segítségül (ha nem lennének egyértelműek) a képek tartalma:

 

Hány?

Milyen?

Ki?

Mit csinált?

Mikor?

Hol?

Egy

vidám

manó

főzni

ősz

város

Kettő

bolondos

királylány

aludni

éjjel

erdő

Pár

büszke

boszorkány

futni

nyár

hintó

Rengeteg

mérges

békakirály

varázsolni

tél

óvoda

Egy sem

aggódó

lovag

bújócskázni

nappal

kert

Tíz

fáradt

tündér

eltűnni

tavasz

kastély

 

Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedia-mindenkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr9815624786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása